Abhaya ismimin hikayesi ve Sannyas

 

fullsizeoutput_2

11 Mart 2016’da spiritüel ismim Abhaya’yı sevgili hocam Rumen’in benim için uygun gördüğü beş isim arasından seçtim.

Yaşamımın yoğun titreşimleri olan bir döneminden geçmekteydim. Kısa bir süre önce evlenmiş, büyük Kolombiya yolculuğundan yeni dönmüş, hayatıma derinden dokunan aile dizimi eğitimimin ilk yılını bitirmek üzereydim ve doğum günüm yaklaşmaktaydı.

Hafta başında duyurdular, cuma günü sanyass seromonisi denilen törende isim almak isteyenlerin bildirmesi gerektiğini, hiç oralı olmadım. Yeni bir isim almak nedendi? Bugüne kadar hiçbir zaman ismimi değiştirmeyi düşünmemiştim. Fakat yine de kendimi üzerine düşünürken buldum. Birkaç hafta öncesinde Kolombiya’da katıldığım on günlük inzivada yaşadığım deneyimler anlatılması güç belki de imkansızdı. Böyle bir dönemde yeni bir isim almak anlamlı gelmeye başladı ve hafta ortasında gidip geç kalıp kalmadığımı soruverdim.

Sanyass seramonisi sırasında dinlediğimiz Osho’nun konuşmalarından şu iki cümle beni çok etkilemişti. Osho’nun tanımladığı şekilde sannyas, basitçe gerçeği arayanın yoluydu ve bu yol özgürlüğe açılan kapıydı. Özgürlük sorumluluk gerektirir diyordu Osho, kendi hayatının sorumluluğunu.

Bu yeni isim alma olayının bir şekilde gelip beni bulmuş olduğu fikrini seviyorum. Bu ismi diğer beş isim arasından seçerken Abhaya dışındaki isimleri göremedim bile. Yeni ismimin anlamı: Korkularından sıyrılmış olan, korkusuz. Bu isim işte o gün orada verdiğim kararın, yaşamımdaki bu dönüşüm ve içsel alanımda ilerlemek istediğim yolun hatırlatıcısı. Değişimin bir parçası.

Aşağıda sannyas hakkında edindiğim bazı bilgileri ve Osho’nun sannyas konusunda yaptığı konuşmalardan seçmeleri, kendimce bu konu hakkında merak edildiğini düşündüğüm başlıklar altında topladım. İlgisini çekenler göz atabilirler.

Nedir bu Sannyas?

Sannyasa için Hint felsefesinde, dünya işlerinden elini eteğini çektiğin bir dönem olduğu söylenir. İçsel arayışa çıkan sannyaslar (Sannyasi (erkek) or Sannyasini (kadın)) bu dönemde dünyevi arayışlarından vazgeçer ve hayatını ruhsal arayışlara adarlar. Genel olarak barışçıl, sevgiden ilham alan ve basit bir yaşam tarzını seçen bir tutumları vardır. Fakat bunun tam olarak böyle olmadığı dönemler de olmuştur.

Müslümanların Hindistan’ı istilasından ve egemenliği altına almasından sonra, 12. yüzyıldan İngiliz egemenliği dönemine kadar, Shaiva ve Vaishnava riyazetçileri zulümlere karşı isyan etmek amacıyla askeri bir düzene girmiş ve dövüş sanatlarını geliştirerek gerilla aktivitelerde bulunmuşlardır. Bu savaşçı sanyaslar, Avrupalı sömürgeci güçlerin Hindistan’da kendilerine yardımcı olmasında da önemli bir rol oynamışlardır.

Yoga ile Sannyas’ın bir bağlantısı var mıdır?

Sannyas terimi yoga dünyasında da kullanılmıştır, birçok ileri seviye yogi için, sannyasin  olmak yoga uygulamasının son aşamasıdır. Kendilerini tamamen yogadan gelen manevi anlayışın peşine bırakabilirler.

Osho’nun Sannyas tanımı;

Osho’nun tanımladığı şekilde, sannyas basitçe gerçeği arayanın yoludur.

“Sannyas alınmaz, sannyas doğar. Gerçek kişinin içinde uyanmalıdır ve bu ancak anlayıştan gelir. Bu anlayış ile dönüşürüz. Anlayışımız değiştiğinde, bakış açımız ve davranışımız hiçbir efor olmadan değişir. Dünya aynı yerde kalmaya devam eder ama sannyas yavaşça içimizde doğar. Sannyas “Ben yalnızca bedenden ibaret değilim, ben bir ruhum” un uyanışıdır.

Cehalet bakış açısından hayata baktığımızda dünya sansara’dır. Yaşama kendi kendini bilme bakış açısından bakma ise sannyas’tır. Bu biliş ile cehalet ve bütün tutunduklarımız düşer. Dünya dışarıdadır ve orada kalmaya devam eder, içimizde ise ona tutunmayı bırakırız. Bir başka deyişle, içimizde bir sansara kalmaz.”

“Sannyas, her şeyden çok cesaret anlamına gelir, çünkü bireysellik, bir özgürlük beyanıdır, Evrensel olmanın bir beyanıdır; herhangi bir ülke, kilise, ırk, din ayrımı gözetmez.”

“Sannyas gizemli bir okuldur. Sadece büyümek ve değişmek isteyenler buna katılır.”

Sannyas bir kişiye ya da mezhebe bağlı olmayı gerektirir mi?

Sannyasin gerçeği arayan herhangi biri olabilir. Sannyasin benim değildir. Sannyasin takipçi değildir, ancak yoldaş olabilir. Eğer yaşamın anlamını arıyorsan bu yeterlidir.”

“Belli bir dönem boyunca sannyaslar bir ustayla bağlanmıştır. Fakat sannyas, birinin sana hediye olarak verebileceği bir şey değildir; doğrudan ilahi olandan alınmalıdır. Sannyas dışsal değil içsel bir süreçtir. Evet sannyasin olmak belli bir bağlılığa ve belirli bir teslimiyete ihtiyaç duyar fakat bu bağlılık, bir mezhebe ya da bir kişiye bağlı olmak değil, varoluşa ve doğaya teslim olmaktır.”

“Sannyas hareketi bir mezhep değildir. Bir mezhebi oluşturmak için bir kutsal kitap, doktrin ve sıfatlar gerekir. Bunların yanı sıra, kişinin doktrininin haklı olduğu ve diğer her şeyin tamamen yanlış olduğu kör, dogmatik bir inanca ihtiyacı vardır. Bunların hiçbiri burada yoktur.”

“Birisi gelip onu sannyas’a inisiye etmemi istediğinde, ona: Ben seni sannyas’a nasıl inisiye edebilirim? Bunu yalnızca tanrı yapabilir. Ben yalnızca inisiye olan varlığınıza tanık olabilirim. Benim işlevim tanık olmakla sınırlı, başka bir şey değil, derim. ”

“Bir efendiye bağlı olmak seni özgürleştirmek yerine esaret eder.”

“Sannyas inisiyasyonu aldığın gün sannyas olman gerekmez. Bu yalnızca şunun belirtisidir “ sannyas’ın içimde belirmesini istiyorum” . İnisiye olmak senin varoluşa evet demen, tüm kapılarını ve pencerelerini, taze hava ve güneşin dolması, seni temizlemesi ve bütünün bir parçası yapması için açmandır.”

“Kimisi İsa’ya, kimisi Buddha’ya kimisi Krishna’ya inanıyor, herkes birine inanıyor ama kimse bir mürit değil, çünkü mürit olmak bir ustaya inanmak değildir. Mürit olmak, kendine, kendi gerçeğine inanma disiplinidir.”

Öyleyse Usta’nın konumu nedir?

“Usta onu takip etmenizle ilgilenmiyor. Hayır, tam tersi; onu izlememelisiniz, aksi halde kendiniz olmayı özleyeceksiniz. Aslında, ustanın tüm işleyişi olumsuzdur. Koltuk değneklerini ve desteklerini yok eder. Seni her türlü korku, endişe ve meydan okumaya karşı savunmasız bırakır. Hepsi olumsuz. Hiç birşey yapmaz. O yalnızca bir aynadır.”

“Aynaya yaklaşıp kendi yüzünü görmene izin verir. Senin onu taklit etmeni ve onun yüzü olmanı istemez. Ona bakmanı ister. Hiçbir fikri yoktur. Yakınlaşıp baktığında kendi yüzünü bulursun. Ayna sadece aynalar; bir şey yapmaz, bir eylemi yoktur.”

“Seni mahkum edemem, seni ödüllendiremem çünkü yerine getirmen gereken hiçbir şartım yok. Benim öğrencim olmak senin kararın. Benimle bir ilgisi yok. Beni efendin olarak kabul etmek senin kararın, benimle hiçbir ilgisi yok. Ben dönüştürmeyi istemiyorum; Ben bir Hıristiyan misyoner değilim. İnsanların benim düşünceme, yaşam tarzıma dönüşmesi için çabalamıyorum.”

“Bu senin kararın. Her zaman hatırla, burada ne olursa olsun senin kararın.”

“Eğer bir sannyasin iseniz, bu sizin kararınızdır.”

“Üzerine konuşulması gereken bir şey yoktur, bütün sorumluluk sizdedir. Bu olgunluğun bir göstergesidir. Sizin elinizden tutarak ne kadar süre sizinle gelebilirim? Ellerinizi bırakmalıyım ki kendi ayaklarınızın üzerinde durabilesiniz. Bütün buları kendi elinize alıp yürümenin vakti geldi.”

Sannyasin olduğunda sonsuza kadar böyle mi kalırsın?

“Çıkış yok ise cennet bile cehenneme dönüşür.” Geçmişte ortaya atılan kurallar sannyası bir hapisaneye çevirdi.”

“Benim görüşüme göre istediğiniz zaman sannyas’ı bırakabilirsiniz, çünkü onu alan sizsiniz. Bu sizin kararınız ve başka hiç kimse sizin için karar veremez. Sannyas tamamen kişisel, bireysel bir seçimdir. Bugün sannyas alıp yarın bırakmak, başkalarından övgü ve takdir ile ödüllendirilmeyi beklememek şartıyla serbesttir. ”

“Sannyas’ı bırakırsan bu senin kararın, tekrar alırsan bu senin kararın.Her şeyi sana bırakıyorum.”

“Sannyas hareketi benim değildir. Senindir. Ben burada değilken de vardı, benden sonra da olacaktır. Bu hareket eden ve gelişen bir süreçtir.”

Sannyas olan kişi mala takmalı mıdır?

“Mala’yı geri çektim. Hindistan’da önemi vardır, çünkü Hindistan’da kırmızı elbiseler ve mala binlerce yıldır tüm dinlerin, sannyasin’in simgesi olarak kullanılmıştır. Sannyasin’in nasıl olması gerektiği ile ilgili birçok inanış vardır, evlenemez bir kadınla konuşamaz, bir evde yaşayamaz, bir tapınakta yaşamalı, kırmızı giysiler giymeli, mala takmalı, günde bir kez yemek yemekli ve sürekli oruç tutmalı vs.

Bu imajı yok etmek istedim, bu yüzden kırmızı rengini seçtim çünkü bu şekilde kimin kim olduğunu ayırd etmek olanaksızdır. Hindistan’da neredeyse üç yüz bin sannyasin vardı. Sannyasinlerim geleneksel sannyasinler arasında muazzam bir sıkıntı yarattı, kız arkadaşlarıyla sokaklarda yürüdüler, günde iki kez en iyi yemekleri yediler, bu insanlar yirmibirinci yüzyıla aitlerdi, eski sannyasinler kızdı çünkü onların imajını yerle bir ettim.

Şimdi batı toplumlarına geldiğimizde bu kırmızı giysilere artık ihtiyaç yok, çünkü batıda hiçbir zaman dinin simgesi olmadılar. Hindistan’da görevlerini yerine getirdiler. Sannyasin’in bir karısının olabileceğini, çalışabileceğini, kazanabileceğini, ibadet etmek zorunda olmadığını gösterdiler.”

“Toprak rengi elbiselerin, taktığın mala, bunlar kurallar. Bu bir oyun. Bu gerçek sannyas ile kastettiğim şey değil. Ama oyunlara alışkınsınız, sizi kuralsız bir hayata götürmeden önce, geçiş döneminde kurallara ihtiyacınız olacak. Bu kurallardan ve oyunlardan bağımsız bir dünyaya geçerken, bir köprünün olması gerekiyor.”

“Farkına vardım ki insanlar kıyafetlerini çok kolayca değiştirebiliyorlar fakat zihinlerini değil. Mala takabilirler, ama bilinçlerine ilerleyemezler. Bu giysileri giyip, malaları takıp, isimleri alıp sannyasin olduklarını düşünürler ama sannyasin bu kadar ucuz değil. Zamanı geldiğinde yeterince olgunlaştığında bunu farkedersin.”

“Sannyas içsel bir yolculuktur dışarısı ile bir alakası yoktur bu nedenle malaları, kıyafetleri giymeye gerek yoktur. Eğer malanızı takmak istiyorsanız evde meditasyon sırasında takın.”

Sannyas İsmi kişiyi değiştirir mi?

“İsim yalnızca bir isimdir. Sen isimsizsin. İsimler etiketlerden ibarettir, hiçbir isim seni sınırlandıramaz, faydacı hiçbir şey manevi değildir. Doğduğumuz an daha ilk nefesimiz ile birlikte koşullanmalar başlar, bundan kaçınılamaz. Ailen, birlikte oyun oynadığın çocuk arkadaşların, mahalle, okul, kilise ve devlet… çocuk taklit ederek öğrenmeye ve bilinçsizce biriktirmeye devam eder. Endişelenmeyin, bu dünyanın normal halidir: herkes koşullandırılmıştır. Ve herkes bu koşullandırmadan çıkmalıdır. Bu zordur, soyunmak gibi ya da cildinizi soymak gibi değildir çünkü bütün bu koşullandırma bizim kimliğimiz haline gelmiştir. Hindu, Muhammed, Hristiyan olarak tanıyoruz. Ve koşullandırmayı bırakmanın en büyük korkusu, kimlik krizine girebileceğimiz korkusudur. Bu koşullanmaları bırakmak zordur, çünkü bu tüm geçmişiniz, zihniniz, egonuz, her şeyinizdir.”

“İsimlere aldanmayın. Size verdiğim isimler sevgililerin tatlı sözleri gibidir.”

Sannyas yolu meditasyon,

“Sannyasin’lerimin yaşamını bütünüyle yaşamasını isterim, ama mutlak bir koşulla, bu da farkındalık ve meditasyon. İlk önce meditasyona girin, böylece tüm zehirli tohumların bilinçsizliğini temizleyebilirsiniz.”

“Size sannyasin olmanın ne demek olduğunu anlatmayacağım bunun yerine meditasyonu anlatacağım. Şimdi, size nasıl sevmeniz gerektiğini anlatmayacağım, yalnızca sevgiyi tanımlayacağım ve gerisini size bırakacağım. Eğer kalbinizden bir şarkı yükselirse sizi hiçbir şey tutamaz. Eğer şarkı yükselirse, vermenin ya da almanın bir önemi kalmaz, mürit olursunuz, meditasyon yapabilirsiniz, sannyasin olabilirsiniz, aydınlanmaya erişebilirsiniz, hayatın nihai hazinesi olan moksha dediğimiz nihai hazineyi elde edebilirsiniz, özgürlüğe ulaşabilirsiniz.”

“Yalnızlık senin tek arayışın olmalıdır. Ve bu dağlara çekilmen anlamına gelmez. Bu basitçe farkında, uyanık, izleyen, hatırlayan olarak kalmaktır. Bu şekilde nerede olursan ol yalnız olursun. Kalabalık içinde ya da dağda bir fark yaratmaz. Kalabalıkta kalabalığı izlersin, dağda dağları izlersin, gözlerin açık olduğunda dışarıyı izlersin, gözlerin kapalı olduğunda içeriyi. Sen yalnızca tek bir şeysin, izleyici.”

“Senin sannyas olmuş olmanın bir önemi yoktur, o içsel meditasyonunu tetiklemediği müddetçe bir faydası yoktur, hiçbir şeyi değiştirmez. Meditasyon olmadan sannyas olmaz.”

“Neden yalnızca var olarak kalmıyorsun? Neden bu gereksiz acele? Sen varoluşun istediği şeysin. Yalnızca rahatla.”

“Açık bir kalp, sevgi dolu bir kalp, kendine olan derinden güven başka birşey değil. Kendi içinde saklı olan şeyi bulmak için insan eliyle yapılmış kiliselere gitmeye ihtiyacın yok. Sannyasin buradaki meditasyon tekniklerine inisiye olur ve bu patikayı yürümeye bağlı olur. Eğer bir sannyasin isen taşıman gereken tek şey meditasyonundur.”

“Size gerçeği veremem ama size ayı gösterebilirim. Lütfen ayı işret eden parmağıma takılı kalmayın. Bu parmak ortadan kalkacaktır. Ay kalmaya devam edecektir ve arayış devam edecektir. Yeryüzünde tek bir insan bile kalsa sannyasın çiçekleri açmaya devam edecektir.”

Kaynaklar:

Osho, The Last Testament, Vol. 6

Osho, Om Mani Padme Hum

Osho, Christianity: The Deadliest Poison and Zen, the Antidote to All Poisons

Osho, The Buddha: The Emptiness of the Heart

Osho, Live Zen

Osho, The Great Pilgrimage

Osho, The Invitation

Osho, The Diamond Sword

Osho, Krishna: The Man and His Philosophy

Osho, A Bird on the Wing

Osho, The Diamond Sutra

Osho, The Dhammapada: The Way of the Buddha

Osho, Beyond Enlightenment

wikipedia.org

neosannyas.org

Reklamlar

Abhaya ismimin hikayesi ve Sannyas” için bir yanıt

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Connecting to %s